• ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

    Κλείνουν σχολικό λαχανόκηπο μαθητών. Η είδηση που μας σόκαρε και οι ευθύνες



     Γράφει ο Αυγερινός Γεωργόπουλος
    Εκπαιδευτικός-Ιδρυτής ιστοσελίδας Βοτανολογικά

    Στη διακοπή της λειτουργίας του Σχολικού Συνεταιρισμού του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου, προχωρούν οι υπεύθυνοι της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας της Χαλκιδικής, καθώς οδηγήθηκαν σε μία άνευ προηγουμένου περιπέτεια με την εφορία. 

    Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, οι ισχύουσες διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας δεν προβλέπουν εξαιρέσεις για τέτοιου είδους περιπτώσεις. 

    Σε σχετική ανακοίνωση-ευχαριστήρια επιστολή, η οποία αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Σχολείου αναφέρονται τα ακόλουθα: 

    «Δυστυχώς αναγκαζόμαστε να κλείσουμε τον Σχολικό Συνεταιρισμό του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου «Το Περιβόλι» διότι δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε οικονομικά στο «τέλος επιτηδεύματος» που μας επέβαλε η Εφορία!! 

    Δεν είμαστε έμποροι! δεν είμαστε εμπορική επιχείρηση! Είμαστε Σχολικός Συνεταιρισμός που προωθούμε την σχολική καινοτομία και επιχειρηματικότητα η οποία σε όλα τα δυτικά κράτη επιδοτείται, δυστυχώς στην χώρα μας φορολογείται. Προσφέραμε στους μαθητές μας την μάθηση της υπευθυνότητας, της δημοκρατικότητας, της αυτοβοήθειας, της αλληλεγγύης. 

    Η δημοκρατία στην τάξη, ο καθένας προσφέρει σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Μαθαίνει το παιδί να ζει ομαδικά, να αναπτύσσεται, να έχει γνώμη, να λαμβάνει αποφάσεις, να υποτάσσεται στις αποφάσεις της πλειοψηφίας, να παίρνει τα πρώτα μαθήματα ενός υπεύθυνου πολίτη. Πραγματικά, ένας μαθητής συνεταιριστής είναι ήδη ένας υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος μικρός πολίτης του τόπου του. Για την ιστορία Θελήσαμε να διδάξουμε την νομιμότητα και την συνεταιριστική αγωγή στους μαθητές μας και απογοητευτήκαμε. 

    Η καταστατική και σύννομη λειτουργία του Σχολικού Συνεταιρισμού απαιτεί Τραπεζικό Λογαριασμό που για να εκδοθεί χρειάζεται ΑΦΜ. 

    Εδώ το νομικό πλαίσιο του ΥΠΠΕΘ έρχεται σε αντίθεση με του Υπουργείου Οικονομικών! διότι δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για τους Σχολικούς Συνεταιρισμούς. Το Μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών λαμβάνοντας υπόψη μόνο την λέξη «Συνεταιρισμός» σύμφωνα με το άρθρο 31 του Ν. 3986/2011 έρχεται και επιβάλλει τέλος επιτηδεύματος 800 € στον «ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟ»!! το οποίο έγινε γνωστό σε μας με την συμπλήρωση της Φορολογικής Δήλωσης του Συνεταιρισμού για το οικονομικό έτος 2017. Παρακαλέσαμε για την άμεση νομοθετική ρύθμιση με αναδρομική ισχύ που θα επίλυε το πρόβλημα αλλά τίποτα!

     Οι εντυπώσεις μας και οι αναμνήσεις μας είναι άριστες και προτείνουμε: Την οργανωτική στήριξη του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών και η θεσμική τους κατοχύρωση μέσα από την απλοποίηση του σημερινού νομικού πλαισίου λειτουργίας τους, το οποίο είναι πολύ σύνθετο και απαιτεί μεγάλη, άσκοπη και ιδιαίτερα κουραστική γραφειοκρατική ενασχόληση από τα παιδιά, με τη δημιουργία ενός νέου πιο ευέλικτου και αποτελεσματικού πλαισίου που θα λειτουργεί ενισχυτικά και όχι κατασταλτικά στην προσπάθεια για την εδραίωση των σχολικών συνεταιρισμών. Ευχαριστούμε από καρδιάς ΟΛΟΥΣ αυτούς που στάθηκαν δίπλα μας και μας στήριξαν στο δύσκολο έργο μας». 
                                              ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΛΥΝΘΟΥ

    Εκπαιδευτική καινοτομία ή εμπόριο; 


    Η δημιουργία και διατήρηση σχολικού κήπου είναι μια διαδεδομένη πρακτική σε παγκόσμιο επίπεδο, στην οποία συμμετέχουν όχι μόνο εκπαιδευτικοί και μαθητές αλλά ολόκληρες κοινότητες. Tα αποτελέσματα ερευνών δείχνουν ότι η συμμετοχή στη καλλιέργεια σχολικού κήπου αυξάνει το ενδιαφέρον του μαθητή για μάθηση (Blair 2009) αφού ο ίδιος συμμετέχει ουσιαστικά στη διαδικασία της μάθησης μέσω της έρευνας, της ανακάλυψης και της δημιουργίας (Broda, 2007). Επιπλέον, βελτιώνεται η ακαδημαϊκή επίδοση του μαθητή (Broda 2007), καλλιεργούνται συνεργατικές και οργανωτικές δεξιότητες, το αίσθημα ευθύνης, της υπομονής και της επιμονής (Ozer 2006) όπως επίσης και θετικές στάσεις απέναντι στο φυσικό περιβάλλον (Blair 2009). 

    Επίσης, δημιουργείται η αίσθηση του «ανήκειν» εφόσον ο κήπος δε φτιάχνεται για τους μαθητές αλλά από τους μαθητές (Wake 2007). Επιπρόσθετα, η συνεργασία του σχολείου με την κοινότητα στα πλαίσια της δημιουργίας και διατήρησης του σχολικού κήπου επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν στενότερες σχέσεις με τα μέλη της οικογένειάς τους και την ευρύτερη κοινότητα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής συμμετοχής και δημοκρατικής πολιτότητας (Lekies & Sheavly 2007; Robinson & Zajicek 2005). 

    Η καλλιέργεια σχολικού λαχανόκηπου μπορεί επίσης να επιδράσει θετικά στην υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών και στη καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας (Selly 2012). Επιπρόσθετα, η διατροφή από μόνη της αποτελεί ένα σημαντικό περιβαλλοντικό θέμα εφόσον η παραγωγή, η επεξεργασία, το πακετάρισμα και η διανομή της τροφής έχουν περιβαλλοντικό αντίκτυπο (Selly 2012). 

    Συμπερασματικά, ο σχολικός κήπος αναδεικνύεται ως ένα πολυσχιδές περιβάλλον μάθησης, που ικανοποιεί τις βασικές αρχές των αλληλεπιδραστικών θεωριών μάθησης, ανταποκρίνεται στις σύγχρονες τάσεις της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και προωθεί βασικές επιδιώξεις της σύγχρονης εκπαίδευσης.


     Τι λένε όμως τα παιδιά; 


    Ας ακούσουμε τις απόψεις μαθητών που συμμετείχαν στις προτεινόμενες δράσεις του υλικού «Σχολικοί Λαχανόκηποι: Σκέφτομαι-Συνεργάζομαι-Δρω» και που ξεκάθαρα δείχνει, μεταξύ άλλων, σημαντική βελτίωση της αίσθησης επάρκειας και της ενδυνάμωσης για δράση των παιδιών καθώς και της ταύτισης με τον λαχανόκηπό τους. 

    Ενδεικτικά, μαθητές έχουν δηλώσει: 

    «Μου άρεσε όλη η διαδικασία, που τον δημιουργήσαμε. Ήταν πολύ ωραία εμπειρία.»
     «Μου άρεσε που συνεργάστηκα με την ομάδα μου και φτιάξαμε ένα ωραίο λαχανόκηπο και τον διακοσμήσαμε.»

    «Θα θυμάμαι τα ωραία πράματα που κάναμε πριν να πάω στην τετάρτη τάξη, που σκαλίσαμε, που ποτίσαμε και όλα αυτά.»

     «Μου άρεσε που γράψαμε τις ευχές μας στο δέντρο λαχανοευχών και που κάναμε τη λαχανογιορτή και ήρθαν οι γονείς μας.»

     «Το πιο ωραίο ήταν που μαγειρέψαμε φαγητά με τα λαχανικά του κήπου μας και φάγαμε με τους συμμαθητές μας και που κάναμε πικ-νικ και φάγαμε ωμά λαχανικά στην αυλή του σχολείου.», 

    «Δε θα ξεχάσω που πήγαμε εκδρομή στο άλλο σχολείο που είχε λαχανόκηπο και που είδαμε σε πόσους διαφορετικούς χώρους φύτεψαν λαχανικά και με πόσους διαφορετικούς τρόπους. Θέλω να κάνουμε το ίδιο και στο σχολείο μας.»

    «Μακάρι να κάνουμε και του χρόνου λαχανόκηπου και τα άλλα που κάναμε στη τάξη για τον λαχανόκηπο. Ήταν τα πιο τέλεια». 


    Ας μιλήσουμε ανοιχτά.


    Κρίμα να μην προστατεύονται μέσα από ξεκάθαρους νόμους για την εκπαίδευση και του υπουργείου οικονομικών αλλά και να μην προωθούνται τέτοιες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες για την σχολική καινοτομία και επιχειρηματικότητα η οποία σε όλα τα δυτικά κράτη επιδοτείται, αλλά δυστυχώς στην χώρα μας φορολογείται.

     Πρωτοβουλίες που καλλιεργούν την μάθηση της υπευθυνότητας, της δημοκρατικότητας, της αυτοβοήθειας, της βιωματικής προσέγγισης της μάθησης, του πειραματισμού, της αλληλεγγύης. 

    Επίσης που λειτουργεί στην πράξη η δημοκρατία στην τάξη, ο καθένας προσφέρει σύμφωνα με τις δυνατότητές του. 

    Μαθαίνει το παιδί να ζει ομαδικά, να αναπτύσσεται, να έχει γνώμη, να λαμβάνει αποφάσεις, να υποτάσσεται στις αποφάσεις της πλειοψηφίας, να παίρνει τα πρώτα μαθήματα ενός υπεύθυνου πολίτη.

    Πραγματικά, ένας μαθητής συνεταιριστής είναι ήδη ένας υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος μικρός πολίτης του τόπου του. 

    Προτείνουμε: 

    Την  ΑΜΕΣΗ οργανωτική στήριξη του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών και τη θεσμική τους κατοχύρωση μέσα από την απλοποίηση του σημερινού νομικού πλαισίου λειτουργίας τους, το οποίο είναι πολύ σύνθετο και απαιτεί μεγάλη, άσκοπη και ιδιαίτερα κουραστική γραφειοκρατική ενασχόληση από τους μαθητές και τους εθελοντές εκπαιδευτικούς , με τη δημιουργία ενός νέου πιο ευέλικτου και αποτελεσματικού πλαισίου που θα λειτουργεί ενισχυτικά και όχι κατασταλτικά στην προσπάθεια για την εδραίωση των σχολικών συνεταιρισμών. 

    Θα επανέλθουμε σαν Βοτανολογικά με δράσεις, αφού κάποιοι κωφεύουν στις προτάσεις. Αυτό είναι δέσμευση. 

    Αυγερινός Γεωργόπουλος Εκπαιδευτικός-Ιδρυτής Βοτανολογικών 

    Πηγές: 1.Δημοτικό Σχολείο Ολύνθου http://olynthos-school.gr/ 

    2.Οι Σχολικοί Κήποι ως Καινοτόμα Περιβάλλοντα Μάθησης: Το Εκπαιδευτικό Υλικό «Σχολικοί Λαχανόκηποι: Σκέφτομαι-Συνεργάζομαι-Δρω» http://www.peekpemagazine.gr 
     Άρθρο με κριτές της  Στέλλας Πέτρου και του Κωνσταντίνου Κορφιάτη


    3.ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΛΑΥΡΙΟΥ http://kpe-lavriou.att.sch.gr/
    • ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ Blogger
    • ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ Facebook

    0 σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Item Reviewed: Κλείνουν σχολικό λαχανόκηπο μαθητών. Η είδηση που μας σόκαρε και οι ευθύνες Rating: 5 Reviewed By: Βοτανολογικά
    Scroll to Top