• ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

    Μπαχαρικά : Νοστιμιά και υγεία.



    Ένα από τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν όσοι προσπαθούν να ακολουθούν μια πιο υγιεινή διατροφή, δίχως τηγανητά, πολλά λίπη, σος και αλάτι, είναι πως το φαγητό τους συχνά μοιάζει άνοστο και βαρετό.

    Η λύση – σύμφωνα με τον κλινικό διαιτολόγο-βιολόγο Χάρη Δημοσθενόπουλο, προϊστάμενο του Διαιτολογικού Τμήματος στο «Λαϊκό» Νοσοκομείο της Αθήνας - είναι τα μπαχαρικά και τα φυσικά μυρωδικά, που όχι μόνο προσθέτουν άρωμα και ιδιαίτερη γεύση στο φαγητό, αλλά ωφελούν την υγεία γιατί είναι γεμάτα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

    Ας γνωρίσουμε κάποια:

    ΚΑΝΕΛΑ

    Προέρχεται από το δέντρο Κιννάμωμον το αρωματικό και συναντάται κυρίως στην Κεϋλάνη, την Ιάβα, την ανατολική Ασία, τη Βραζιλία και την Αυστραλία. Το μπαχαρικό προέρχεται από τη φλούδα των κλαδιών. Η κανέλα εκτιμάται ως αρωματικό μπαχαρικό, αλλά και ως βότανο για την αντιμετώπιση του κρυολογήματος, του φουσκώματος και την τόνωση της πέψης από την αρχαιότητα.

    Η κανέλα χρησιμοποιείται συνήθως με άλλα βότανα. Ανακουφίζει τη ναυτία και τον εμετό και χρησιμοποιείται και κατά της διάρροιας.

    Ταιριάζει πολύ με διάφορα φρούτα, όπως μήλο και μπανάνα, σε πολλά γλυκά αλλά και στο κοκκινιστό κρέας.

    Συνοδεύει πολλά πιάτα, αφού ταιριάζει και με το κρέας και με τα ψάρια.

    Ρόφημα: Ο φλοιός της κανέλας τριμμένος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα μείγματα αλλά και ροφήματα.

    ΚΑΡΙ
    Καρύκευμα το οποίο υπάρχει σε μορφή σκόνης, μείγμα κονιοποιημένων μπαχαρικών που προέρχεται από την Ινδία. Μπορεί να περιέχει διάφορες αναλογίες και συνδυασμούς από κόλιανδρο, κάρδαμο, πιπέρι καγιέν, πιπέρι μαύρο, κανέλα, μουστάρδα, τζίτζερ, κουρκουμά, τσίλι, μοσχοκάρυδο, σκόρδο, γαρίφαλο κ.ά. Στην Ινδία και Ινδονησία το κάρι ετοιμάζεται ειδικά για κάθε φαγητό και είναι πάντα διαφορετικό και ως προς τα υλικά και ως προς τις αναλογίες και διαφέρει από περιοχή σε περιοχή. Μαγειρεύεται πάντα με λάδι ή λίπος για να αποκτήσει όσο περισσότερο άρωμα και γεύση γίνεται.

    Με το κάρι αρωματίζονται διάφορα φαγητά με κρέας, λαχανικά, ρύζι και αβγά, ιδιαίτερα στην ινδική, ινδονησιακή και κινέζικη κουζίνα. Στη Δύση κυκλοφορεί με τη μορφή μιας κίτρινης σκόνης που υπάρχει σε δύο μορφές, απαλή και δυνατή.

    ΚΟΥΡΚΟΥΜΑΣΠολύ ενδιαφέρουσα και ενδεικτική για τον ινδικό πολιτισμό είναι η παραγωγή του μπαχαρικού. Το ρίζωμα βράζεται και εκτίθεται στον ήλιο για περίπου μία εβδομάδα μέχρι να ξεραθεί. Στη συνέχεια γυαλίζεται με τρίψιμο στο χέρι και αλέθεται μέχρι την παρασκευή σκόνης.

    Περιέχει αιθέριο έλαιο, το οποίο λαμβάνεται κατόπιν απόσταξης. Στους αρχαίους χρόνους χρησιμοποιήθηκε ως καρύκευμα αλλά και ως άρωμα και χρωστική. Εξαιτίας του έντονου πορτοκαλοκίτρινου χρώματός του και της συγγένειάς του με τη ζαφορά, τον μεσαίωνα χρησιμοποιούνταν και ως υποκατάστατο της ζαφοράς. Είναι κύριο συστατικό του κάρι, της αγγλικής μουστάρδας και επίσης χρησιμοποιείται σε καρυκεύματα, τουρσιά, βούτυρο για λαχανικά και σε φαγητά με πουλερικά, ρύζι, ψάρι και αβγά. Συχνή χρήση μπορεί να προκαλέσει έλκος στομάχου σε ήδη ευπαθή άτομα ή στην καλύτερη περίπτωση ευαισθησία.

    Στην Ασία, οι γυναίκες το χρησιμοποιούν ως καλλυντικό (κουρκουμάς διαλυμένος σε νερό) γιατί αφήνει μια λαμπερή χρυσίζουσα χροιά στο δέρμα.

    ΚΡΟΚΟΣ
    Ο κρόκος ή σαφράν έχει χαρακτηρισθεί και ως το χρυσάφι της ελληνικής γης και συγκαταλέγεται στα πολύτιμα μπαχαρικά των αρχαίων πολιτισμών, για το άρωμα, το χρώμα, τις φαρμακευτικές αλλά και τις αφροδισιακές του ιδιότητες. Εμφανίζεται σε ζωγραφιές της μινωικής Κρήτης του 1600 π.χ. Η Κλεοπάτρα το χρησιμοποιούσε στα καλλυντικά της, οι αρχαίοι Φοίνικες στις προσφορές τους στη θεά Αστάρτη. Ο Ομηρος το αναφέρει στα κείμενά του, ενώ το συναντάμε και στην Παλαιά Διαθήκη. Η ιστορία του στη νεότερη Ελλάδα ξεκινάει όταν οι Κοζανίτες έμποροι το μετέφεραν από την Αυστρία τον 17ο αιώνα. Για τριακόσια χρόνια ο κρόκος καλλιεργείται στην Κοζάνη. Τα λουλούδια του συλλέγονται το φθινόπωρο και αποξηραίνονται προσεχτικά μέχρι να γίνουν βαθυκόκκινα λεπτά νήματα. Χρειάζονται περίπου 50.000 στίγματα για να προκύψουν 100 γραμμάρια κόκκινου κρόκου. Ο κρόκος ή ελληνική ζαφορά ανήκει στην καλύτερη ποιότητα στον κόσμο.

    Χρησιμοποιείται ως στομαχικό αντισπασμωδικό και αφροδισιακό. Σήμερα έχουν αποδειχθεί οι αντιθρομβωτικές του ιδιότητες στο αίμα, ενώ σε μικρές δόσεις καταπραϋνει τους πόνους των νεφρών, ανοίγει την όρεξη και διευκολύνει την πέψη. Χρησιμοποιείται επίσης για τις λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού και στην κατάθλιψη, ενώ θεωρείται και ηρεμιστικό.

    ΚΡΟΚΟΣ: Το χαρακτηριστικό του πικάντικο άρωμα ταιριάζει σε πολλά φαγητά, όπως ψάρια, μαλάκια μακαρόνια, ρύζι και ζυμαρικά.

    ΚΥΜΙΝΟΤο συναντάμε στις χώρες της Μεσογείου αλλά και στην Ινδία, την Κίνα και στο Μεξικό. Διαθέτει πολύ χαρακτηριστικό άρωμα, δυνατό και βαρύ, με γεύση πολύ έντονη. Παλαιότερα, το κύμινο χρησιμοποιούνταν πολύ στην ιατρική. Αποτελεί σημαντικό συστατικό πολλών καρυκευμάτων όπως είναι το τσίλι, το κάρι και στις σάλτσες. Ταιριάζει πολύ με κρέας και ψάρι.

    ΜΟΣΧΟΚΑΡΥΔΟΤο μοσχοκάρυδο έφθασε στην ανατολική Μεσόγειο από τους Αραβες τον 12ο αιώνα. Το 1191 ήταν ένα από τα αρωματικά που στρώθηκαν στους δρόμους της Ρώμης, λόγω των απολυμαντικών του ιδιοτήτων, με την ευκαιρία της στέψης του αυτοκράτορα Ερρίκου του 6ου.

    Βοηθάει την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών, ειδικά των πλούσιων σε άμυλο και λίπος τροφών.

    Πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε σκόνη και μάλιστα σε μικρή ποσότητα. Βοηθάει την έκκριση γαστρικών υγρών, καταπολεμά τον μετεωρισμό και τα αέρια της κοιλιάς και γενικά «ανοίγει» την όρεξη. Επίσης ανακουφίζει από το φούσκωμα, τον εμετό και τη ναυτία.

    Χρησιμοποιείται σε πολλά γλυκά, αλλά και σε σάλτσες, μπεσαμέλ, κοκκινιστά και λαχανικά.

    Προσοχή! Το μοσχοκάρυδο είναι τοξικό και πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε μικρές ποσότητες.

    Ρόφημα: Προσθέτουμε μία πρέζα σκόνη από φρεσκοτριμμένο μοσχοκάρυδο σε ρυζόνερο ή σε κάποιο άλλο ρόφημα. Επίσης χρησιμοποιείται και στη μαγειρική ως μπαχαρικό.

    ΜΟΣΧΟΠΙΠΕΡΟ: (μπαχάρι)Πολύτιμο συστατικό της ελληνικής κουζίνας που συνδυάζει αρωματικούς τόνους πιπεριού, κανέλας, μοσχοκάρυδου και γαρίφαλου. Το αγγλικό όνομα allspice επινοήθηκε τον 17ο αιώνα για να περιγράψει τη γεύση του. Ο καρπός του έχει συνδέσει δύο διαφορετικές κουλτούρες, τη δυτική και την ανατολίτικη κουζίνα.

    Καταπραϋνει από τον τυμπανισμό και τον πόνο από δυσπεψία.

    Χρησιμοποιείται σε μαρινάτες, κοκκινιστά και ψητά.

    Χρήση: Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μικρή ποσότητα σε άλλα ροφήματα.

    ΠΑΠΡΙΚΑΟι καρποί της είναι κόκκινοι ή κίτρινοι και όταν ωριμάσουν έντονο κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα. Ξεραίνονται και κονιοποιούνται για να παραχθεί η πάπρικα, η οποία είναι ζωηρόχρωμη κόκκινη σκόνη. Υπάρχουν διάφοροι τύποι με έντονο άρωμα και γεύση. Χρησιμοποιείται για να δώσει ζωηρό κόκκινο χρώμα σε πολλά τρόφιμα (όπως γλυκαντικά, παρασκευάσματα κρέατος).

    Χρησιμοποιείται ευρύτατα στην κουζίνα πολλών χωρών όπως στην Ουγγαρία (είναι το εθνικό μπαχαρικό και χρησιμοποιείται σε καυτά πιάτα με κρέας όπως το γνωστό «γκούλας»), στις Βαλκανικές χώρες, στην Ισπανία.

    Παρόλο που η πάπρικα δεν προέρχεται από την Κεντρική Αμερική, η χώρα στην οποία η τέχνη της καλλιέργειάς της έχει περισσότερο τελειοποιηθεί είναι το Μεξικό.

    ΠΙΠΕΡΙΕχει την ιδιότητα να συντηρεί τα τρόφιμα και να δίνει πικάντικη γεύση στο φαγητό. Σε μικρές ποσότητες, που συνήθως χρησιμοποιείται, διευκολύνει την πέψη και ανοίγει την όρεξη. Σε μεγάλες αντίθετα, μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή στο έντερο. Με τη λέξη πιπέρι αναφερόμαστε σε πολλά είδη και κατηγορίες, όπως το μαύρο, το άσπρο, το πράσινο, το κόκκινο, το ροζέ, το καφέ, κα.

    Χρησιμοποιείται ευρύτατα στην κουζίνα και ταιριάζει σε όλα τα φαγητά.


     9 + 1 ευεργετικά μπαχαρικά για την υγεία σας. Άρθρο της Νατάσας Τρουμπούκη Διαιτολόγου-Διατροφολόγου
     

    Οι έρευνες δείχνουν ότι αυτά τα 10 μπαχαρικά, βοηθούν στη μείωση της όρεξης, ενεργοποιούν το μεταβολισμό και την πρόληψη των ασθενειών όπως ο καρκίνος, το Αλτσχάιμερ και ο διαβήτης. Γνωρίστε τα!

    1. Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων αποκαλύφθηκε ότι μία σκελίδα σκόρδο βοηθά στην πρόληψη της ανάπτυξης των καρκινικών κυττάρων. Το σκόρδο μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα και τα επίπεδα λίπους, σύμφωνα με μια μελέτη στο Ιατρικό Κολέγιο της Ινδίας. Ακόμα, είναι ένα φυσικό αποσυμφορητικό, αποτρέπει τη γρίπη, τα κρυολογήματα και βρογχίτιδα.

    2.Το κόκκινο πιπέρι καγιέν μειώνει την όρεξη και επιταχύνει το μεταβολισμό σας, χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά του σε καψαϊκίνη, σύμφωνα με μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Purdue, στις Ηνωμένες Πολιτείες.

    3. Έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, του Maryland Medical Center και Mayo Clinic υποστηρίζει ότι το τζίντζερ βοηθάει στην καταπολέμηση του καρκίνου των ωοθηκών, της κόπωσης, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

    4.Η κανέλα βοηθάει στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, ρυθμίζει το επίπεδο της γλυκόζης στο αίμα και μειώνει τον κίνδυνο του διαβήτη, σύμφωνα με μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στο Chapel Hill.

    5.Ο βασιλικός είναι αποτελεσματικός στη μείωση του πυελικού πόνου, της δυσμηνόρροιας, ή εμμηνόρροιας στις κράμπες στις γυναίκες που βρίσκονται σε αναπαραγωγική ηλικία, σύμφωνα με έρευνα από Πανεπιστήμιο στην Κολομβία.

    6.Ο κουρκουμάς είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτικά και περιέχει ουσίες που εμποδίζουν την καταστροφή των νευρώνων σε παθήσεις όπως το Αλτσχάιμερ. Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.

    7. Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην ψυχοφαρμακολογία διαπίστωσε ότι η εισπνοή δεντρολίβανου βελτιώνει την πνευματική απόδοση.

    8. Μια μελέτη αποκαλύπτει ότι η ρίγανη έχει αντικαρκινικές ιδιότητες. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και είναι αντιβακτηριακή.

    9. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια αναφέρουν πως το κάρυ αποτρέπει τα συμπτώματα της νόσου του Aλτσχάιμερ και αναστέλλει την ανάπτυξη του καρκίνου του δέρματος.

    10.Το γαρύφαλλο διεγείρει την κυκλοφορία του αίματος, ανεβάζει τη θερμοκρασία του σώματος, διεγείρει τις στομαχικές λειτουργίες και καθαρίζει από βακτήρια το στομάχι, το δέρμα, τα νεφρά τα έντερα, τα πνευμόνια και τους βρόγχους. Σε περίπτωση πονόδοντου ενδείκνυται το μάσημά του.


    Πηγές: tanea.gr

    9 + 1 ευεργετικά μπαχαρικά για την υγεία σας. Άρθρο της Νατάσας Τρουμπούκη Διαιτολόγου-Διατροφολόγου

    • ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ Blogger
    • ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ Facebook
    Item Reviewed: Μπαχαρικά : Νοστιμιά και υγεία. Rating: 5 Reviewed By: botanologika.gr
    Scroll to Top